Je zou kunnen zeggen dat alles wat haar lampen zo bijzonder maakt te danken is aan haar jeugd. Ontwerper Mylène Niedzialkowski was als meisje al gefascineerd door de kleuren van het zuiden, de structuur van stoffen en botanische vormen. Nu staat ze aan het roer van een kleinschalig bedrijf waar
alles draait om creatie en vakmanschap.
Georges
Niet iedereen heeft een kantoor annex showroom in een kasteel, plus verschillende ateliers met plek voor circa dertig werknemers, maar Mylène Niedzialkowski wel. Haar chateau staat in het departement Pyrénées-Atlantiques, in ZuidwestFrankrijk. De grote deuren staan uitnodigend open, de ontvangst is hartelijk. Creatief was ze altijd al, vertelt Mylène, maar ze bewandelde een paar zijpaden voordat ze een kunst- en designopleiding in Pau volgde en zich begon toe te leggen op interior design. In eerste instantie ontwierp ze objecten voor kinderen – en met succes. Maar na verloop van tijd wilde ze zich breder oriënteren en richtte ze in 2010 het merk Georges op. “Dat klinkt misschien stoer en mannelijk, maar het is gewoon de patroonheilige van mijn geboortedag, 23 april”, lacht Mylène. “En omdat ik al twee
zonen had, beschouwde ik Georges als een derde kind om te koesteren.” Al snel koos Mylène ervoor om niet met leveranciers te werken, maar om een team om zich heen te verzamelen met wie ze haar plannen samen uitvoert. “Aanvankelijk waren onze ateliers gevestigd in een voormalige tabakswinkel in een naburig dorp. Maar die ruimte werd al snel te klein, dus zochten we naar iets groters. Toen we dit kasteeltje vonden, waren we op slag verliefd”, vertelt ze.
Lees ook: Zelf maken: hanglampjes van raffia
Experimenteren
Het chateau ligt in het plaatsje Méritein in Béarn en wordt omringd door 4 hectare tuin. Binnen is het gebouw authentiek gebleven. In de werkplaatsen, waar het een en al bedrijvigheid is van medewerkers, liggen de gereedschappen en materialen netjes uitgestald en opgestapeld. “Deze plek voelt als thuis, totaal anders dan een kille fabriek”, zegt Mylène. “Ik vind het belangrijk dat mijn ploeg zich hier goed voelt. Elk lid van ons team werkt in de verschillende ateliers. Dus iedereen schildert, lijmt, snijdt, monteert en verpakt. De rollen zijn niet strikt verdeeld. Dat geeft energie en zorgt voor veel afwisseling. Dit pand is een plek van verkenning, van voortdurend experimenteren. De ideeën borrelen constant bij me op. Onze prototypen maken we vaak samen. Die zet ik dan in mijn huis om te zien en te ervaren wat voor effect ze sorteren, om ze vervolgens te verfijnen. Pas daarna beslis ik of het al dan niet in productie gaat.”
Lees ook: DIY: schemerlamp met lampenkap van raffia
Spelen met stof
“Stoffen – of beter gezegd: het zoeken naar de juiste stoffen – spelen een hoofdrol in mijn ontwerpen”, gaat Mylène verder. “Ik hou ervan met verschillende materialen te experimenteren en ze te combineren, van de flexibelste tot de stugste, om voorwerpen met een zekere charme te creëren.” Dat geduldige zoekproces is iets wat ze al kent uit haar jeugd. Als klein meisje maakte ze allemaal miniatuurhuisjes die ze inrichtte met zelf geknutselde mini-objecten. Haar grootmoeder stoffeerde meubelen, haar grootvader ontwierp sieraden. “Bovendien verhuisden mijn ouders om de haverklap. Telkens weer staken ze de handen uit de mouwen om alles in hun nieuwe thuis op orde te krijgen.” De kleine Mylène groeide op tussen rollen stof en de schuur-, schaaf- en boormachines. “Ik hield er ook een ongetemde nomadenziel aan over”, voegt ze er glimlachend aan toe. Iets waar ze consequenties aan verbond: “Georges gaat voor een duurzame en bewuste manier van werken. Ecovriendelijk en met een
verantwoorde aanpak met korte lijntjes. Katoenen doek komt uit Normandië, messing uit de buurt en hout uit de nabijgelegen Pyreneeën. Alleen de rotan komt uit Indonesië.”
Lees ook: Binnenkijken in de Spaanse finca van Inge en Gert Jan
Aards palet
Pale is dé iconische hanglamp van de Georges-collectie en werd al snel een gewild item voor de designliefhebber. “Inspiratie vond ik bij zowel plafondventilators als bij botanische vormen”, aldus Mylène. De lampen Pensée, Carambole en Palm volgden, en er is ook een nieuw design: Totem. Het zijn alle unieke stukken, gemaakt met ambachtelijk vakmanschap. Opvallend zijn de organische vormen en het aardse kleurenpalet, met als door de zon verschoten nuances. “De kleurenkeuze voert terug naar mijn jeugd, waarvan ik een tijd in het zuiden van de Provence doorbracht. Van daaruit reisden we vaak naar Italië met zijn schitterende getemperde, zuidelijke tinten. Die kleuren hebben me nooit losgelaten”, zegt Mylène. In de diverse ateliers zijn de fases van het creatieproces gemakkelijk te volgen, te beginnen met het kaasdoek dat handmatig geschilderd wordt met water en pigment. “We hebben echt van alles geprobeerd”, legt Mylène uit. “In een kleurbad kregen de stoffen een marmereffect. Werken met een verfspuit zorgde ervoor dat ze te glanzend werden, dus kozen we voor handmatig verven met een degelijk, breed penseel. Het ongepolijste resultaat was precies wat we zochten.” Het frame van elk bloemblad is met de hand gevormd uit rotan of messing. Hiervoor worden houten mallen gebruikt waarover de staven rotan of messing in vorm getrokken worden. De frames worden daarna op een strakgespannen katoenen kaasdoek vastgelijmd. Als de lijm eenmaal goed is opgedroogd, worden de blaadjes zeer precies uitgesneden, draadjes worden secuur weggeknipt. De contouren krijgen een fijn laagje vernis om rafelen te voorkomen. Tot slot worden de lampen gemonteerd. Dat is ook een soort kwaliteitscontrole. De stukken worden daarna samen in een doos verpakt; de bedoeling is dat je thuis zelf je lamp in elkaar zet. “Wat ik zo bijzonder vind aan Pale is dat haar blaadjes elkaar een beetje overlappen; dat geeft een heel mooie spanning tussen transparant en bijna ondoorzichtig en zorgt voor een zacht schaduwspel op het plafond als de lamp eenmaal hangt”, voegt Mylène er nog aan toe. Onlangs kreeg Georges er een broertje bij: Soma, een meubelmerk met een uniek karakter. “Ik vind het een uitdaging om meubels te creëren die degelijk, praktisch én mooi zijn. Voor die stukken werken we ook samen met lokale ambachtslieden, net zoals bij Georges.”
Lamp Pale is te koop vanaf € 215 (xs). De lengte van het snoer kies je zelf en is afhankelijk van de plafondhoogte. Kijk voor meer informatie op georgesstore.fr.
Lees ook:
DIY: kleuren met natuurlijke pigmenten
Zelfmaken: mooie bloemenprints voor in een lijstje
TEKST EN FOTOGRAFIE CHRISTL EXELMANS