Binnenkijken: prachtige tuinmanswoning in Hattemerbroek

Marene Hendriksen

3 maart 2019

interieur

Alles lijkt doorleefd aan het huis en het interieur van kunstenares Esther van der Sluis, toch staat de tuinmanswoning in Hattemerbroek er pas tien jaar. Oude bouwmaterialen en verstilde kleuren zorgen voor een sfeer zoals die van Esthers landschapsschilderijen. “Ik houd van die mooie sleetsheid.” Het is bijna niet te geloven dat huize Van der Sluis pas een decennium oud is. Niet alleen het ontwerp, ook de dakpannen, muurafwerking en gevelsteen wekken de indruk dat de tuinmanswoning er al een eeuw staat. Als het geen oud huis is, hoe kan het dan wel die uitstraling hebben? Esther schiet in de lach. “Dat heeft te maken met een combinatie van factoren: het ontwerp, de gebruikte materialen, de afwerking en de plaats.” interieur 

Het schuine dak bepaalt het interieur

“Het ontwerp tekenden we zelf en lieten dat doorrekenen door een bouwtechnisch tekenbureau. Boven bepaalt het schuine dak de ruimte – of eigenlijk het gebrek eraan. Daar word je creatief van. Niet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden. Daarom hebben we bijvoorbeeld een bedstee op de overloop, in plaats van een logeerkamer. Ook hebben we overal inbouwkasten laten maken.” In de hal is er een voor jassen, tassen en schoenen. In de woonkamer is rond de haard een hele wand afgetimmerd met Zweeds vurenhout. De kast daarachter loopt tot rondom de doorgang naar de studeerkamer. Erin staat niet alleen de tv, maar ook de verzameling boeken, glaswerk en de administratie. “Opgeruimd staat ruimtelijk”, aldus Esther. interieur interieur interieur

De vloer werd ingezeept naar Zweeds gebruik

Het huis moest niet alleen passen in het landschap, het moest ook een sfeer krijgen die past bij het ontwerp. “Daarom hebben we bewust gekozen voor oude bouwmaterialen. Of voor materialen of ontwerpen die een oude uitstraling hebben.” Daarnaast gebruikten ze veel hout, dat geeft ook sfeer. De massief houten keuken is op maat gemaakt, van lokaal hout. In de woonkamer ligt een eikenhouten parketvloer in Hongaars puntpatroon. De houten vloer op de bovenverdieping heeft Esther – naar Zweeds gebruik – ingezeept, voor een natuurlijke uitstraling. “De oude deur op de overloop kocht ik op een veiling. Je kunt zien dat hij al meerdere levens heeft gehad, zelfs in twee delen.” interieur interieur

De plavuizen lijken gepokte mossels

In huis gebruikte Esther dezelfde kleuren die ze voor haar schilderijen of het glazuur van haar keramiek gebruikt. Op de muren zit kalkpleister dat ze op kleur liet mengen, in een grijsgroene toon. “Dat zorgt voor eenheid in huis en straalt rust uit. Ik ben consequent in stijl, kleur- en materiaalgebruik. Wat ik mooi vind, maar niet in het beeld past, valt af.” Ze is voortdurend op zoek naar een balans tussen twee uitersten: enerzijds stoer en sober, anderzijds is er haar vrouwelijke touch. Zo ook in huis: het ruwe zit hem in de doorleefde bouwmaterialen. In de hal en keuken liggen antieke plavuizen die net gepokte mossels lijken. “Door ook de lichte kleuren die daarin voorkomen te laten terugkomen in huis, geef ik er toch weer een zachte draai aan.” TEKST RENATE WILMS | FOTOGRAFIE LOUIS LEMAIRE | STYLING DANIËLLE VERHEUL

Lees ook:

Binnenkijken: vintage à la campagne Binnenkijken in de watermolen Binnenkijken: goudgeel huis op een heuvel