Voor Jacqueline Janssen betekent inrichten ‘vormgeven met natuurlijke materialen’. Dus wisselt ze in haar voormalige hooischuur gevonden voorwerpen uit het bos of de tuin af met industrieel moois. En de finishing touch? Dat zijn haar zelfgemaakte woonaccessoires van fijn porselein. In een oude hooimijt, gerestaureerd tot atelier, creëert Jacqueline Janssen het mooiste serviesgoed en woonaccessoires van klei. Hier, in de lichte hoek voor de glazen gevel, nodigen de mosgroene banken je vriendelijk uit om plaats te nemen. Om zo de hele keramiekwerkplaats te overzien: 360 graden inspiratie voor liefhebbers van interieur, design en ambacht. Als eerste trekt het plafond in de vierkante ruimte de aandacht. Het bestaat uit zinken golfplaten, mooi verweerd door de tijd. Vroeger hielden ze de hooibalen van de familie droog. “Deze oude hooimijt hoort bij de boerderij die hiervoor staat. Lang geleden woonden mijn opa en oma daar. Vaak zie je hooibergen met een rieten kap. Hier in Limburg was zink heel gebruikelijk.”
Mix van porselein en industriële elementen
Onder het matzilveren dak bevindt zich een opvallende overkapping van oranje geoxideerd ijzer. Het zijn de contouren van de garage die zich hier vroeger ook bevond. Het industriële element zorgt voor een optische verdeling van de ruimte. Eronder richtte Jacqueline haar werkplaats in. Met een grote tafel, spoelbak en stellingkasten vol klei, mallen en gereedschap. Daarbuiten bouwde ze een inspirerende woonsfeer op met werk van eigen hand. Ton sur ton kommen, borden en schalen steken fragiel af tegen industriële elementen als een oude bakkerskar en houten timmerwerkbank. Ook zijn er originele zelfgemaakte constructies van robuuste materialen. Zo maakte Jacqueline een ‘vitrine’ van een lange eikenplank en stevige jute touwen. Dat het witte porselein nu zweeft boven de vloer geeft een spannende draai aan de installatie.
Van bloemist naar keramist
In de oude koeienstal voor het atelier runde Jacqueline twaalf en een halfjaar lang een eigen bloemenzaak. “Hoewel ik het heerlijk vond om met vers groen te werken, verlangde ik steeds meer naar een nieuwe uitdaging. Met interieur bezig zijn, was altijd al mijn passie. Ik genoot er bijvoorbeeld erg van om de binnenplaats naast de winkel helemaal in seizoensfeer te brengen. Ook werd ik blij van het stylen van ruimtes met natuurlijke materialen. Daar wilde ik meer mee doen.” Jacqueline volgde de opleiding tot keramist in het Belgische Genk, waar ze in de ban raakte van porselein. “Dit materiaal biedt zo veel mogelijkheden. Het blijft me inspireren. Ik vind het heerlijk om gewoon aan de slag te gaan en te kijken wat er gebeurt. Eigenlijk zoals ook mijn interieurideeën niet zijn bedacht, maar ontstaan onder mijn handen.” Jacqueline combineert al haar passies binnen het creatieve platform ‘Stro70’. De naam is een knipoog naar de oude functie van haar atelier, 70 is het huisnummer van mooie herinneringen. “De boeketten die ik hier jaren maakte, waren vergankelijk. De wetenschap dat mensen nu heel lang plezier hebben van mijn serviezen, geeft me een fijn gevoel. Daarnaast help ik met veel plezier anderen met het bedenken van creatieve interieuroplossingen. Daar is het vormgeven met natuurlijke materialen een belangrijk onderdeel van. Het gastenverblijf hiernaast is een mooi visitekaartje van mijn werk.”
Decoreren met groen
Bloemen en natuurlijke materialen spelen nog altijd een belangrijke rol in het werk van Jacqueline. De kleuren inspireren haar bij het zoeken naar de mooiste pigmenten voor glazuur. Zoals de tint van de helleborussen die al vroeg in het jaar in de tuin bloeien. En de blaadjes van kruiden als salie, tijm en munt. Ook de vormen en structuren kunnen haar op een nieuw spoor zetten. Zo drukt ze met de bast van kurkeik grove patronen in de klei van mokken en vazen. Daarnaast blijft ze op een originele manier decoreren met groen. Bijvoorbeeld door een ontluikende beukentak over de wastafel in de studio te draperen. De pluizen van een uitgebloeide kardoen geven een zacht effect aan een stapel schalen. “Patrick en ik wonen hierachter aan de rand van het bos. Tijdens wandelingen verzamel ik van alles. Een dikke tak kan maar zo het uitgangsmateriaal zijn van een nieuw object. Fijn om buiten op die manier naar binnen te halen.”
Keramiek met een rafelrandje
Overal in de studio staat eigen werk van Jacqueline om te gebruiken én te kopen. Haar handschrift? Ze houdt van een grove afwerking waarmee ze het handgemaakte karakter wil benadrukken. “Te glad en steriel past niet bij mij. Ik wil juist laten zien dat het ambachtelijk is gemaakt.” Zoals de bonnenprikker die op een houten voet op een werkbank staat. De flinterdunne laagjes papier met rafelige randjes zijn gemaakt van porselein. “Hiervoor heb ik steeds laagjes gietklei op kartonnen verpakkingsmateriaal gegoten. Zo ontstonden er natuurlijke kreukels in het materiaal.” Ook de lamp boven de tafel in het atelier is gemaakt van gietporselein. De installatie bestaat uit ongeglazuurde, taupekleurige flessen. Jacqueline gebruikte een grote gloeilamp voor het maken van een gipsmal. De vazen zijn gevuld met favoriete lentebloemen als kievitsbloemen en sneeuwbal. Met een eenvoudig peertje aan een snoer ertussen wordt het een origineel armatuur.
Meer weten?
Kijk op stro70.nl, hier vind je ook meer informatie over het werk van Jacqueline, dat te koop is. Hier zie en lees je meer over de fijne studio, waarin je dus kunt logeren. Wooninspiratie gegarandeerd, dat snap je. CREDITS: TEKST MIRJAM ENZERINK | FOTOGRAFIE TRUI HEINHUIS
Meer wooninspiratie
- Binnenkijken in een sobere Australische barn: strak – maar warm design. Of in dit huis vol slimme vondsten – een oase van rust & licht.
- Wonen in 2022: dít zijn de kleuren (inclusief sfeerfoto’s en video’s)